"Духовен" формализъм, Лични

„Антимодернисткият“ синдром или слова за един самозабравил се свещеник

Автор: Атанас Ваташки

В нов, пореден свой материал срещу един канонизиран светия бившият рокер – а сега свещеник в Сливенска митрополия, отец Божидар Главев излива своята ярост срещу един Божи угодник. В своите неколкократни атаки срещу светията и по един съвсем  протестантски маниер отец Божидар недоволства от църковното признание на св. Силуан и иска реформи, иска Църквата да се променя. 

1097907576

По пътя на собственото си ограничено човешко безумие самозабравилият се свещеник бълва своята словесна помия, умело прикрита в това, което той нарича „борба за чисто Православие“. Това обаче „чисто Православие“ не е истинското Православие, очистено от нововъведения, както Главев и неговите малцина апологети твърдят, а индивидуалистичните убеждения на горишкия свещеник, които са преминала филтъра на неговите рационални схеми.

Човек, който следи нещата, би могъл да се зачуди каква е причината за редовните нападки на отец Божидар към св. Силуан. А тя е много проста. Както и останалите т.нар. „антимодернисти“ (които всъщност са най-големите модернисти), и на отец Божидар му харесва да върви срещу течението. Харесва му да изобличава, да осъжда, да сочи с пръст (срв. снимката), да се прави на една пътеводна светлина, която осветлява пътя на стоящите си в заблудата „модернисти и икуменисти“. Носителите на този  „антимодернистки синдром“, който е по същество една особена форма на гордост, не се свенят да минат през нищо, което стои на пътя им – няма значение дали става дума за святост или дори Църквата – тези хора признават само собственото си мнение и отхвърлят всичко, което не се вписва в ограничените им мисловни категории. Понякога те може да защитават привидно църковното учение, но това, което целят всъщност, е да нахранят собственото си его, че са „защитници на правата вяра“. Да знаеш, че си един от малцината, които се „опълчват“ срещу едно голямо „зло“, да знаеш, че си собственик на един от малкото сайтове, които се противопоставят на „нововъведенията“ и защитават „истината“, е голям стимул, който храни болните им амбиции за признание.

Заради тези болни амбиции хора като отец Божидар плюят срещу плеяда православни богослови като отец Георги Флоровски, отец Александър Шмеман, отец Йоан Майендорф, митр. Калистър Уеър и др., които са посветили своя живот на разнасянето на лъчите на Православието и са всепризнати авторитети в своята област. В дейността си тези плювачи не се свенят да си измислят тези, които несправедливо да слагат в устите на своите жертви, обвинявайки ги, че предават Православието и аргументирайки се с техни цитати, извадени от контекста, както и пренебрегвайки такива, които изясняват съответните им убеждения. По този непочтен и манипулативен начин тези хора си създават едно словесно чучело, което впоследствие обявяват, че са „оборили“.

Т.нар. „антимодернисти“ всъщност не са такива. Те са попили в не малка степен една фарисейска, легалистична духовност, която в същността си е чужда на православната мисъл. В тази „духовност“ се говори постоянно за грях и Божи съд (две понятия, които определено имат място в Евангелието), но в която почти не се намира място за Божията любов и милост. От това небалансиране в тяхното богословие се получава и омразата им срещу светии като св. Силуан Атонски, който без да отрича греха и идното наказание, говори за Божията любов и казва, че трябва да се молим за всички. Това не е и на йота по-различно от написаното в Свещеното Писание, където четем, че „… това е добро и угодно пред нашия Спасител Бога, 4. Който иска да се спасят всички човеци и да достигнат до познание на истината“ (1 Тим. 2:3-4). И ако Главевата любов не е толкова голяма (ако въобще я има), че да се моли за всички, както е угодно на Господ, и както прави св. Силуан, то това не означава, че трябва да си го изкарва на един светец. Св. Силуан не е виновен за слабостта на отец Божидар.

И в крайна сметка течението, срещу което вървят „антимодернистите“ се оказва, че е течението на Църквата.

Advertisements

Коментари

3 thoughts on “„Антимодернисткият“ синдром или слова за един самозабравил се свещеник

  1. Не виждам в тази статия разумна и обоснована критика срещу протойерей Божидар Главев. Защото такава няма,понеже самият обвиняем „самозабравил се свещеник“ не си позволява да изопачава това,което учи Светата Православна Църква и няма сантименталост и любвеобилни чувства към еретическите лъжеучения.Отец Божидар Главев е свестен и добросъвестен свещник.Изброените в тази статия псевдобогослови “ отец Георги Флоровски, отец Александър Шмеман, отец Йоан Майендорф, митр. Калистър Уеър и др“ са нищо друго,освен икуменисти,“проповедници“ на любовта към еретиците и друговерците,но не и към Светото Православие.Техните книги и проповеди не са нищо друго освен лигавщина

    Posted by Врабче | 26/04/2016, 11:39
  2. Врабче, във Вашите пет реда под темата кое е разумното и кое обоснованото или и Вие като Павлик Морозов се хвърляте на амбразурата заради едната кауза само? Авторът маловажен въпрос ли задава, когато пита защо един протойерей хули светците, или избирателно ги дели на „наши“ и „ваши“? Редно ли е един протоейрей да си избира кого да поменава, и кого не? Извинявайте, но става дума за църковния ред и типик, а не за авторски текст за рок-балада. Вие сте свободнен/а в нета да хулите хора, които не познавате, да ги наричате както си искате. Ако знаехте обаче колко хора са повярвали и влезли в Църквата заради наричаните от вас „псевдо“, щяхте да си замислите, преди да пишете глупости. Защото на Страшния съд те ще Ви бъдат изобличители. Когато обаче някой вкарва фенски неща в типика и богослуженинето на Църквата, това не е редно. И проблемът не е само Ваш, а и на онези, които съблазнявате с оправдание на разколническо мислене и практика. Заради тях още жар ви се сипе на главата.

    Posted by 1 | 26/04/2016, 14:51
  3. Врабче, ако под защита на Православието имате предвид хулата срещу канонизиран светия, което e хула срещу Църквата, а оттам и хула срещу Светия Дух, значи стандартите Ви за Православие са много занижени, или направо да си го кажем сте извън стандарта. Както и обсъжданият свещеник. По този начин отец Божидар, а и онези, които го защитават, се превръщат в модернисти par excellence.

    Posted by Наско | 26/04/2016, 22:13

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Join 29 other followers

Архив

За контакт с мен

nakata.sf.bg@abv.bg

Псалтир 113:9

Не нам, Господи, не нам, а на Твоето име дай слава, заради Твоята милост, заради Твоята истина.
%d bloggers like this: